تكنولوجيا

معلومات عن ثريدز الابلكيشن الجديد منافس تويتر Threads

أطلقت شركة ميتا المالكة لتطبيق فيسبوك وانستغرام الابلكيشن الجديد برنامج منافس تويتر يحمل اسم ثريدز (Threads) الذي استطاع أن يبلغ عدد مشتركيه اكثر من 10 ملايين في أقل من 10 ساعات في وقت تحتد فيه المنافسة بين ايلون ماسك مالك تويتر ومارك زوكربيرغ مالك فيسبوك.

التطبيق أصبح متاح في أكثر من 100 دولة على المتاجر الالكترونية جوجل بلاي واب ستور الخاص بأجهزة آبل، ويشبه التطبيق لحد كبير تصميم تطبيق تويتر مع وجود بعض الميزات الجديدة فهو يتيح للمشترك انشاء منشورات قصيرة يمكن للمتابع التعليق عليها او إعادة نشرها أو الإعجاب بها وقد يصل طول المنشور الى 500 حرف مع روابط وصور وفيديوهات قصيرة.

لكن المثير في الأمر أن تسجيل الدخول لتطبيق Threads يتطلب حساب انستغرام وهو ما يلزم المشترك أن يكون له حساب قبل الدخول للتطبيق.

تابعونا علـى Threads من خلال الرابط التالي (دنيا المشاهير على ثريدز)

الابلكيشن-الجديد-ثريدز-Threads

وإليكم معلومات عن الابلكيشن الجديد ثريدز (Threads)

كلنا سمعنا عن ابلكيشن جديد اسمه Threads اللي عملته Meta عشان تنافس بيه تويتر لو عايز تعرف كل حاجة عنه، شوف البوست دا 👇🏼😉 (ِAli Shoukry)

تطبيق Threads هو منصة للتواصل الاجتماعي تابع لشركة فيسبوك، وتم إطلاقه كتطبيق مستقل عن إنستجرام في عام 2019. هدفه تسهيل التواصل والمشاركة بين الأصدقاء المقربين والمتابعين على إنستجرام.

اسأل الذكاء الاصطناعي أون لاين Talk with AI onilne

طيب اهمية الابلكيشن دا ايه 🤔

  • التطبيق بديل مميز لتويتر خصوصا بعد قرارات ايلون ماسك بحظر اكونتات و عمل اشتراكات شهرية لتوثيق الحسابات و كمان وجود ٣٠٠ تويتة بس تقدر تشوفها ف الشهر.
  • التطبيق بيخليك تتواصل اسرع مع أصدقائك، لانه بيقدر يعمل قائمة تلقائية تظهرلك اصحابك اللي بتتفاعل معهم بشكل متكرر على إنستجرام.
  • هتقدر تبعت الصور والفيديوهات بسرعة كبيرة، تقدر كمان تتكلم معاهم في شات خاص بيكم وتبعت من خلاله رسائل وصور وفيديوهات خاصة تختفي تلقائيًا بعد مشاهدتها.
  • تقدر كمان تشارك Stories مع صحابك و تخصص الإشعارات حسب مانت حابب.
    بشكل عام تطبيق Threads إضافة مفيدة لمستخدمي إنستجرام اللي نفسهم يتواصلوا مع اصحابهم اكتر.

أدوات الذكاء الاصطناعي المجانية AI tools free

طيب بتوع الماركتينج يقدروا يستفيدوا منه ازاي 😉
باختصار شديد هو هيقدملك كل اللي بيقدمه تويتر في مجال الماركتينج زي :-

  1. مشاركة الVisual Content: تقدر تستخدم Threads بعرض صور وفيديوهات ترويجية عن منتجاتك أو خدماتك مع العملاء المهتمين. وتقدر تستخدم الStories لعرض المنتجات بشكل جذاب أو لعرض مقاطع فيديو قصيرة تعرض مزايا المنتج أو خصائصه الفريدة.
  2. التواصل المباشر مع العملاء: تقدر تستخدم المحادثات الخاصة في Threads للتواصل المباشر مع العملاء والإجابة على استفساراتهم وتلبية احتياجاتهم. يمكنك أيضًا استخدامها لتقديم دعم فوري ومساعدة العملاء في حل المشكلات.
  3. الاعلان عن المنتجات الجديدة: يمكنك استخدام Threads لإطلاق المنتجات الجديدة بطريقة حصرية وجذابة. يمكنك مشاركة مقاطع فيديو قصيرة تعرض مظاهر المنتج الجديد وتشوق العملاء لشرائه. يمكنك أيضًا إضافة خصومات أو عروض خاصة للعملاء المتفاعلين.
  4. تنظيم مسابقات وحملات ترويجية: يمكنك استخدام Threads لإطلاق مسابقات وحملات ترويجية تشجع العملاء على المشاركة والمشاركة النشطة. يمكنك استخدام الصور والفيديوهات وإضافة قوانين المسابقة والجوائز المحتملة للتشويق وزيادة المشاركة.
  5. التعاون مع Influencer او Bloggers : يمكنك استخدام Threads للتواصل مع المؤثرين والشركاء التجاريين وتنسيق حملات التسويق المشتركة.

دا باختصار اللي قدرنا نجمعه عن ابلكيشن Threads و لو في حاجات جديدة هنزلها عشان نستفيد كلنا.

تحميل برنامج ثريدز للايفون

يمكنك الدخول عبر هذا الرابط (Threads download for Apple) وربط الحساب بتطبيق Instagram لتتمكن مع إنشاء حساب على Threads.

زر الذهاب إلى الأعلى